vnitřní
řád

Vnitřní řád školní jídelny

  1. Údaje o zařízení

Školské zařízení: Centrální školní jídelna Litoměřice, příspěvková organizace

Adresy:

 Jídelna Svojsíkova 7, Litoměřice .               Vedoucí jídelny:  416 735 061, provozni@centralka.cz

Jídelna U Stadionu 4, Litoměřice .                Vedoucí jídelny:  416 735 283, ustadionu@centralka.cz

Jídelna Havlíčkova 32, Litoměřice .              Vedoucí jídelny:  416 741 360, havlickova@centralka.cz

Jídelna Ladova 8, Litoměřice .                      Vedoucí jídelny:  416 741 545, ladova@centralka.cz

Výdejna Na Valech 582, Litoměřice .            Vedoucí jídelny:  416 732 665, provozni@centralka.cz

Výdejna Máchovy schody 13/4, Litoměřice . Vedoucí jídelny:  416 732 287, provozni@centralka.cz

Výdejna Sovova 2, Litoměřice,                      Vedoucí jídelny  416 735 061, provozni@centralka.cz

Ředitel příspěvkové organizace: Martin Mudra 

Tel: 416 735 062, Email: reditel@centralka.cz

Ekonom organizace: Eva Rusová, 416 735 060, ekonom@centralka.cz

Stravovatelka organizace: Tereza Plíhalová, 416 735 060, stravovatelka@centralka.cz

IČO: 467 687 93

Zřizovatel: Město Litoměřice

  1. Základní ustanovení

 

Tento vnitřní řád upravuje podmínky možnosti stravování ve školní jídelně, která je příspěvkovou organizací. Ve školní jídelně je zajištěno stravování dětí, žáků za zvýhodněných podmínek v době pobytu ve škole a školském zařízení. Umožňuje také stravování vlastních zaměstnanců a dále poskytuje stravovací služby pro zaměstnance škol a školských zařízení a další osoby(dále jen cizí strávníci) za úplatu.

Tento řád je vydáván v souladu s § 30 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání v platném znění za účelem zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků při školním stravování.

          Školní stravování je poskytováno v souladu s těmito právními předpisy: 

  • zákonem č.561/2004 Sb., školský zákon,
  • zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví,
  • vyhláškou č.107/2005 sb., o školním stravování,
  • vyhláškou č. 602/2006 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby
    a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných
  • vyhláškou č. 84/2005 Sb., o nákladech na závodní stravování a jejich úhradě v příspěvkových organizacích zřízených USC.

 

III. Provoz školní jídelny

  • Pravidla chování, pokyny

 Školní jídelna poskytuje stravování dětem, žákům za předpokladu, že jsou splněna pravidla vnitřního řádu školní jídelny a strávníci dbají pokynů zaměstnanců jídelny a dohledu v jídelně.

  • Strávníci školní jídelny, stejně jako její zaměstnanci, mají právo být chránění před jakýmkoliv tělesným i duševním násilím, zneužíváním, urážením a zanedbáváním.
  • Strávníci školní jídelny mají právo na svobodu myšlení, projevu a náboženství a mají právo na ochranu před jakoukoliv formou diskriminace a násilí, projevy šikany, rasismu, xenofobie a netolerance vůči odlišnosti. 
  • Zaměstnanci i strávníci školní jídelny budou dbát na to, aby při poskytování školního stravování nedocházelo k diskriminačním projevům a sociálně patologickým jevům.
  • Povinností zaměstnanců školní jídelny je dodržovat pravidla vnitřního řádu, chránit bezpečí své, ostatních zaměstnanců a strávníků a pomáhat při výchovném působení na žáky.
  • Dohled ve školní jídelně je zajišťován zaměstnancem školní jídelny. Dohlížející vykonává pokyny k zajištění kázně žáků, hygienických a kulturních stravovacích návyků.
  • Strávníci mají povinnost dodržovat pravidla vnitřního řádu a dbají všech pravidel správného stolování a společenského chování. Udržují v jídelně čistotu, při odebírání stravy a při stolování používají podnosy a po obědě odnášejí použité nádobí na místo k tomu určenému
  • Žáci přicházejí volně určených vchodem do budovy školní jídelny
  • Školní družiny přicházejí se svým dozorem,tj. paní vychovatelkou/lem, která je zodpovědná/ý za stravování a chování svých žáků
  • K odložení osobních věcí (oděv, batohy apod.) slouží šatny ve vstupní hale.          
  • Strávník je při vstupu do jídelny povinen dodržovat hygienické zásady (zákaz vstupu ver špinavém oblečení, zákaz odkládání svršků na jídelní stoly apod)
  • Žáci se v jídelně nepřezouvají, své svršky odkládají v šatně. Je možnost využít hlídané šatny.
  • Žák si vybere jídlo podle jídelního lístku, projde výdejní linkou, vydávajícímu personálu předloží stravovací kartu, kde je napsána kategorie strávníka podle které obdrží odpovídající porci jídla. Následně předloží obsluze pokladny stravovací kartu k zúčtování. Vybrané jídlo žák konzumuje u stolu.
  • Po ukončení konzumace po sobě žák uklidí, odnese použité nádobí s podnosem do odkládacího prostoru
  • Žák je povinen respektovat stanovený dozor jídelny a personál jídelny.
  • Žák opouští jídelnu, zbytečně se nezdržuje v prostorách jídelny. Rovněž v prostranství budovy dodržuje zásady slušného chování
  • Hromadná neúčast žáků, vyplývající z organizačních opatření školy, ukládá vedení školy za povinnost včasného ohlášení této absence vedení jídelny
  • Pedagogičtí pracovníci mají při výdeji obědů přednost

 V případě, že některý žák opakovaně poruší kázeň v jídelně, může být – po předchozím upozornění zákonného zástupce – vyloučen na určitou dobu ze stravování. O vyloučení rozhoduje ředitel organizace. 

  

Výdej obědů

Jídelna Svojsíkova

Výdejní doba pro žáky a zaměstnance             11,30 – 14,00 hod

Cizí strávníci se mohou stravovat ve ŠJ v době od 10.45 – 12.00 hod. V čase 11:30 -12:00 jsou cizí strávníci směřováni na konkrétní jídelnu, která je oddělena tak aby nedocházelo ke kontaktu s žáky.

Jídelna U Stadionu,Havlíčkova,Ladova

Výdejní doba pro žáky a zaměstnance             11:45 – 14:00 hod

 Cizí strávníci se mohou stravovat ve ŠJ v době od 10.45 – 11.45 hod

Výdejny Sovova, Na Valech

Výdejní doba pro žáky a zaměstnance             11:45 – 14:00 hod

Cizí strávníci se mohou stravovat ve ŠJ v době od 10:45 – 11:45 hod

Výdejna na Máchových schodech

Výdejní doba pro žáky                                       11:35 – 11:55 hod

Cizí strávníci se mohou stravovat ve ŠJ v době od 10:45 – 11:35 hod a od 11:55-14:00

                           

  • Žákům je zakázáno vynášet jakékoli jídlo a nádobí, s výjimkou balených potravin, z prostor ŠJ. Výdej oběda do jídlonosiče je povolen žákům pouze v případě, má-li se zabezpečit stravování žáka v první den jeho onemocnění. Doporučená doba pro výdej do jídlonosiče je od 10:45 – 11:45 hod. 
  • Do skleněných nádob se strava nevydává.

       Podávané jídlo je určeno k přímé spotřebě!

 

 

  • Výše stravného

   Výše stravného je určena předpisem ředitelem ŠJ, v základních kategoriích činí:

Kategorie
strávníků

Hlavní jídlo

Doplněk

Celkem

Měsíční záloha

0. kategorie – MŠ        do 6ti let

29,-

 

29,-

800,-

I. kategorie – ZŠ           7-10 let

33,-

 

33,-

900,-

II. kategorie – ZŠ        11-14 let

37,-

 

37,-

1000,-

III. kategorie – SŠ        od 15 let

40,-

 

40,-

1100,-

Veřejnost

83,-

12,-

95,-

2000,-

Bezlepková/šetřící dieta žáci

41,-

 

41,-

1000,-

Bezlepková dieta (nad 18 let)

93,-

12,-

105,-

2000,-

Šetřící dieta (nad 18 let)

88,-

12,-

100,-

2000,-

Oběd pro žáky se skládá z hlavního jídla, polévky nebo předkrmu a nápoje

Do kategorie je žák zařazen dle věku, kterého dosáhne v průběhu školního roku, který začíná 1.9. a končí 31.8. následujícího kalendářního roku.

       Do příslušné kategorie je žák zařazen v den přihlášení ke stravování na celý školní rok.

 

  • Placení měsíčního stravného
  • bezhotovostní 

– inkasem z běžného účtu – strávník musí zadat povolení k inkasu ze svého účtu, který uvede v přihlášce ke stravování ve prospěch účtu konkrétní ŠJ (neuvádí se žádný variabilní ani konstantní symbol).

Platba za stravné ( reálně odebrané obědy) je automaticky provedena inkasem vždy k 10.dni následujícího měsíce.

  • .hotovostní– v kanceláři konkrétní jídelny

– úhradu stravného za uplynulý měsíc je nutné provést vždy do 10.dne následujícího měsíce.

 Bližší informace Vám budou poskytnuty v kanceláři školní jídelny.

 Úřední hodiny kanceláře školní jídelny jsou pro žáky i rodiče v pracovní dny: 6:00-14:00 hod

 

 

 

 

Vratná záloha

Záloha musí být uhrazena před začátkem stravování ve výši, která odpovídá dané kategorii. Při přechodu do vyšší kategorie musí být záloha doplacena dle platné kategorie. Po ukončení /odhlášení stravování a po vypořádání všech závazků bude záloha vrácena na Váš účet, který je uveden v přihlášce ke stravování.

 

Přihlášení ke stravování 

 

Každý nový strávník je povinen vyplnit „Přihlášku ke stravování“ v kanceláři školní jídelny nebo elektronicky na webových stránkách www.centralka.cz . Uhradit odpovídající vratnou zálohu dle platné kategorie a nastavit povolení k inkasu ve prospěch dané jídelny. Spolu s přihláškou donést na adresu konkrétní jídelny potvrzení o zaplacené záloze a potvrzení o povoleném inkasu. Na základě těchto dokumentů bude strávník přihlášen ke stravování. Jakékoli změny, které nastanou v průběhu poskytování stravy je povinen neprodleně nahlásit opět v kanceláři školní jídelny – osobně, telefonicky, popřípadě e-mailem (změna čísla účtu, adresy, tel. číslo, přechod na jinou školu, ukončení stravování….).

Strávníkům, jejichž zdravotní stav podle potvrzení ošetřujícího lékaře vyžaduje stravovat se v dietním režimu (dieta s omezením lepku,šetřící dieta), můžeme poskytnout toto dietní stravování. 

K poskytnutí dietního stravování vyžadujeme potvrzení od lékaře

 

Přihláška ke stravování slouží jako podklad pro matriku školního stravování dle
§ 28 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona ve znění pozdějších předpisů. 

Osobní údaje jsou zpracovávány správcem osobních údajů – Centrální školní jídelna Litoměřice, příspěvková organizace – v souladu s Nařízením Evropského parlamentu
a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (GDPR) a v souladu s příslušnou platnou legislativou České republiky na základě oprávněného zájmu správce osobních údajů. 

Seznam všech zpracovávaných osobních údajů, účel jejich zpracování a veškeré postupy související s jejich zpracováním jsou stanoveny interní směrnicí organizace „Vnitřní pravidla pro ochranu osobních údajů“.

 Dokument je k nahlédnutí v kanceláři školní jídelny každý pracovní den od 8 do 13 hodin

 

  • Objednávky obědů

 

 Školní jídelna nabízí 3 druhy hlavního jídla a provozuje bezobjednávkový systém, není nutnost daný pokrm dopředu objednávat nebo se odhlašovat. Výběr ze všech druhů jídel negarantujeme po celou dobu výdeje.

U dietního stravování není možnost výběru stravy. Více informací o dietním stravování naleznete v dokumentu Závazná pravidla pro dietní stravování, který je nedílnou přílohou vnitřního řádu.

 

  • Stravovací karta (nálepka) pro žáky

 

Předpokladem ke stravování s použitím bezhotovostního platebního systému je splnění a dodržování pravidel, která jsou shrnuta v dokumentu Závazná pravidla pro používání stravovací karty, který je nedílnou přílohou vnitřního řádu.

Výdej obědů ve ŠJ je prostřednictvím stravovací karty/NFC nálepkou, vydávané naší organizací nebo ISIC karty. Cena za stravovací kartu činí 130 Kč, cena za NFC nálepku činí 95 Kč. Tato karta slouží jako platební nástroj a bez jejího použití nemůže být vydán oběd.

Při ztrátě nebo poškození karty/nálepky je nutnost pořízení nové za stejných podmínek

Ztrátu karty je povinen strávník nahlásit neprodleně v kanceláři ŠJ, aby nedošlo k jejímu zneužití jinou osobou. Školní jídelna neručí za případné finanční škody vzniklé pozdním nahlášením o ztrátě.

 

  • .Stav účtu strávníka

 

Je možné zjistit osobně v kanceláři ŠJ (v době výše uvedených úředních hodin), telefonicky nebo prostřednictvím našich webových stránek pod přidělenými přihlašovacími údaji.

  

  • Doba prázdnin, svátků a ředitelského volna

 

V těchto dnech nemají žáci nárok na dotovaný oběd.

Žáci mají možnost stravování ve školní jídelně v době prázdnin, hradí ovšem plnou cenu oběda – jako cizí strávník.

  

  • Stravování dětí a žáků době nemoci

 

Zákon č.561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání (školský zákon) definuje stravování jako školskou službu, která je podle § 122 odst. 2 poskytována dětem v MŠ, žákům ZŠ a žákům SŠ jako hmotné zabezpečení, které zahrnuje školní stravování po dobu jejich pobytu ve škole a ve školském zařízení podle § 119. To znamená,že dotované školní stravování se neposkytuje v době, kdy zmiňovaní žáci nepobývají ve škole.

Pouze první den nemoci je v souladu s vyhláškou č. 107/2005 Sb., o školním stravování považován za pobyt ve škole. 

  

  • Stravování maturantů

 

Studenti čtvrtých ročníků nemají nárok na dotovanou stravu ode dne následujícího
po dni vydání ročníkového vysvědčení za 4. ročník studia. Dotované školní stravování
se neposkytuje v době, kdy zmiňovaní žáci nepobývají ve škole, stravovat se mohou pouze za plnou cenu jako cizí strávníci.

 Nárok na dotovanou stravu mají všichni maturující strávníci ve dnech konání státních maturitních zkoušek, stanovených pro každou třídu.

  

  • Jídelní lístek

 

Školní stravování se řídí výživovými normami a rozpětím finančních limitů na nákup potravin stanovenými vyhláškou č. 107/2005., v platném znění. 

Při sestavování jídelního lístku přihlížíme k plnění spotřebního koše, který je součástí vyhlášky č. 107/2005, v platném znění. Dále přihlížíme k doporučené pestrosti stravy. Strávníkům je denně nabízen v rámci pitného režimu  nápoj – voda, čaj ,ovocná šťáva..

Jídelní lístek k dietnímu stravování je sestavován ve spolupráci s registrovaným nutričním terapeutem (dle §2, odstavce 4 a 5 vyhlášky č. 107/2005 Sb.). 

Jídelní lístek je zveřejněn na nástěnkách ve školní jídelně, jednotlivých výdejnách, dále
na internetových stránkách.
Změna jídelního lístku je vyhrazena. 

  

  • Dotazy, stížnosti, připomínky

 

Dotazy, stížnosti a připomínky týkající se skladby jídelního lístku, kvality stravy, technických a hygienických závad provozu školní jídelny řeší ředitel organizace. Připomínky mohou být podány osobně, telefonicky nebo elektronickou cestou.

  

  • Zajištění bezpečnosti 

 

Dohled nad žáky po dobu výdeje vykonávají zaměstnanci školní jídelny.

V případě úrazu jsou strávníci povinni nahlásit tuto skutečnost dohlížejícímu zaměstnanci, který neprodleně učiní odpovídající opatření. Úrazy žáků jsou zapsány do knihy školních úrazů a nahlášeny neprodleně řediteli.  

  

  • Škody na majetku školní jídelny

 

Strávníci, případně jejich zákonní zástupci, odpovídají za škody způsobené na majetku školní jídelny.

Strávníci jsou povinni nahlásit všechny škody, které ve školní jídelně způsobili, zaměstnancům školní jídelny, případně dohledu na jídelně. Škodu, která je způsobena neúmyslně, strávník nehradí.   

Úmyslně způsobenou škodu je strávník, případně jeho zákonný zástupce, povinen uhradit.

 

  1. Závěrečná ustanovení

 

S vnitřním řádem školní jídelny jsou strávníci, v případě dětí a žáků i jejich zákonní zástupci, seznámeni zveřejněním řádu na nástěnce ve vestibulu školní jídelny,
na jednotlivých zavážených výdejních místech a na webových stránkách školní jídelny.  Seznámení s vnitřním řádem prokazatelně stvrzují podpisem na přihlášce ke školnímu stravování a souhlasem při podávání elektronické přihlášky.

Strávníci jsou povinni se řídit pokyny uvedenými v tomto „Vnitřním řádu školní jídelny“, 

dále pokyny  příslušného dohledu.

 

Tento řád nabývá účinnosti dne 2. září 2024.

 

V Litoměřicích, dne 2.9.2024

Martin Mudra, ředitel PO

 

 

Přílohy:

Základní pravidla pro dietní stravování

Závazná pravidla pro používání stravovací karty